Чому Гамлет зволікав із помстою дядькові за підле вбивство?

Чому Гамлет зволікав із помстою дядькові за підле вбивство?

Шекспір був таким талановитим трагіком і майстром зображення людських характерів і типів, що навіть імена його персонажів стали узагальненими та означають певну рису людського характеру або руйнівну пристрасть: Ромео і Джульєтта асоціюються із «сильнішим за смерть» коханням; Отелло – з руйнівними, навіть смертоносними ревнощами; Гамлет –    із болючими роздумами перед важким і водночас неминучим життєвим вибором. Наприклад, його знаменита репліка «Бути чи не бути» за кілька століть від часу написання трагедії «Гамлет» обросла такою неймовірною кількістю значень і сенсів, що стала сприйматися не просто як афоризм, крилатий вислів, а і як символ англійської, ба більше – світової літератури. У «Всесвітній літературі в сучасній школі» (№ 9, 2018) цю тему розкриває Юрій Ковбасенко, завідувач кафедри світової літератури Інституту філології Київського університету ім. Бориса Грінченка, кандидат філологічних наук, професор.

Найбільшу славу в усьому світі Шекспірові принесла трагедія «Гамлет, принц датський», яку часто називають  просто  «Гамлет»,  написана  між  1599 і 1601 рр. У чому ж секрет популярності цього твору? Почнемо з геніального відкриття Шекспіра, який чи не першим у світовій драматургії використав не одну дію (адже слово «драма» з давньогрецької перекладається як «дія»), а дві: 1) дію зовнішню та 2) дію внутрішню. Зовні Гамлет бездіяльний, неактивний і навіть сам собі за це дорікає: «Тупий нікчема, бовдур жалюгідний, тиняюсь, як сновида, і мовчу, нездатний боронити власну справу». Але це лише зовні. У цей час в його душі відбувається дуже складна боротьба, що нагадує розбурханий океан, в якому гинуть люди й кораблі. І зрештою, можливо, саме ця роздвоєність дії й захоплює глядача найбільше: зіставлення того, яким бачить і сприймає Гамлета його оточення (зовнішня дія), із тим, що в його скривавленій душі відбувається насправді (внутрішня дія). 

Зважаючи на глибину характерів персонажів і складну композицію п’єси, трагедію «Гамлет» можна аналізувати та інтерпретувати під різними кутами зору. Наприклад, дослідників упродовж багатьох століть цікавило, чому Гамлет вагався та зволікав із прийняттям рішення про помсту дядькові за підле вбивство батька й братовбивство?

Докладніше у «Всесвітній літературі в сучасній школі» (№ 9, 2018).

Отримувати анонси про всі авторські розробки можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА –  науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Опубліковано 2018-10-25 16:30:00

Останні новини

Як треба готуватись до іспитів? Кілька відеопорад від нейронауковців

Як треба готуватись до іспитів? Кілька відеопорад від нейронауковців

Читати

Урок-печворк «Роль книжки в житті людини»

Урок-печворк «Роль книжки в житті людини»

Читати

Подорож сторінками світової літератури. Підсумковий урок

Подорож сторінками світової літератури. Підсумковий урок

Читати