«Майстер і Маргарита»: пошук сили, здатної захистити поета

«Майстер і Маргарита»: пошук сили, здатної захистити поета

У «Майстрі і Маргариті» втілилися риси дуже поширеного в літературі XX століття роману-міфу. Від традиційного роману він відрізняється тим, що не вписується в рамки історичного мислення. А на відміну від традиційного сюжетного оповідання роман «Майстер і Маргарита» не має заздалегідь визначених персонажів і подій, що характеризуються дискретністю, – вважає Наталія Євстаф’єва, доцент кафедри історії російської літератури Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. У «Всесвітній літературі в сучасній школі» (№ 9, 2018)  докладніше розкрито цю тему.

Основний інтерес Булгакова прикутий, найпевніше, не до осмислення незмінних стосунків поета й натовпу, а до пошуків сили, здатної захистити поета, стати таким собі посередником між носієм істини і не готовими його зрозуміти людьми. Пілат виявляється нездатним захистити Ієшуа, він залишається звичайною людиною: прозріння істини не позбавило прокуратора страху перед цезарем. Воланд, який рятує Майстра, не знає страху. Але Воланд – не людина. Користуючись своєю позаземною владою, він дарує Майстрові спокій.

Інтерпретатори роману неодноразово намагалися розкрити загадку Майстра і зрозуміти, за що улюблений герой Булгакова був позбавлений світла. Очевидно, раз і назавжди дати відповідь на це питання неможливо, тому що письменник утілив свій погляд на світ, людину й епоху у формі міфологічного роману, основна риса якого – невичерпність смислу. Одне з цікавих трактувань образу і долі Майстра належить Б. Гаспарову. Здійснюючи мотивний аналіз романної структури «Майстра і Маргарити», дослідник справедливо зазначає, що за очевидної подібності і пов’язаності Майстра й Ієшуа (бездомність, загальне цькування, донос і арешт, зрада, в’язниця і страта) їхня доля виявляється не цілком однаковою. Майстер переживає загибель і воскресіння для спокою, тоді як історія Ієшуа обмежується похованням. Виявляючи мотиви, здатні прояснити долю Майстра в концепції роману, Б. Гаспаров знаходить ще дві проекції цього образу. 

Докладніше у «Всесвітній літературі в сучасній школі» (№ 9, 2018) 

 Отримувати анонси про всі авторські розробки можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА –  науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Опубліковано 2018-10-24 16:15:00

Останні новини

Павло Мовчан: «Перед Словом усі рівні». До 80-річчя від дня народження

Павло Мовчан: «Перед Словом усі рівні». До 80-річчя від дня народження

Читати

12 липня – 75 років від дня народження Ульфа Старка. Кілька цитат для творчих читачів

12 липня – 75 років від дня народження Ульфа Старка. Кілька цитат для творчих читачів

Читати

Феномен емоційного інтелекту.  Технологія розвитку

Феномен емоційного інтелекту. Технологія розвитку

Читати