«Майстер і Маргарита»: пошук сили, здатної захистити поета

«Майстер і Маргарита»: пошук сили, здатної захистити поета

У «Майстрі і Маргариті» втілилися риси дуже поширеного в літературі XX століття роману-міфу. Від традиційного роману він відрізняється тим, що не вписується в рамки історичного мислення. А на відміну від традиційного сюжетного оповідання роман «Майстер і Маргарита» не має заздалегідь визначених персонажів і подій, що характеризуються дискретністю, – вважає Наталія Євстаф’єва, доцент кафедри історії російської літератури Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. У «Всесвітній літературі в сучасній школі» (№ 9, 2018)  докладніше розкрито цю тему.

Основний інтерес Булгакова прикутий, найпевніше, не до осмислення незмінних стосунків поета й натовпу, а до пошуків сили, здатної захистити поета, стати таким собі посередником між носієм істини і не готовими його зрозуміти людьми. Пілат виявляється нездатним захистити Ієшуа, він залишається звичайною людиною: прозріння істини не позбавило прокуратора страху перед цезарем. Воланд, який рятує Майстра, не знає страху. Але Воланд – не людина. Користуючись своєю позаземною владою, він дарує Майстрові спокій.

Інтерпретатори роману неодноразово намагалися розкрити загадку Майстра і зрозуміти, за що улюблений герой Булгакова був позбавлений світла. Очевидно, раз і назавжди дати відповідь на це питання неможливо, тому що письменник утілив свій погляд на світ, людину й епоху у формі міфологічного роману, основна риса якого – невичерпність смислу. Одне з цікавих трактувань образу і долі Майстра належить Б. Гаспарову. Здійснюючи мотивний аналіз романної структури «Майстра і Маргарити», дослідник справедливо зазначає, що за очевидної подібності і пов’язаності Майстра й Ієшуа (бездомність, загальне цькування, донос і арешт, зрада, в’язниця і страта) їхня доля виявляється не цілком однаковою. Майстер переживає загибель і воскресіння для спокою, тоді як історія Ієшуа обмежується похованням. Виявляючи мотиви, здатні прояснити долю Майстра в концепції роману, Б. Гаспаров знаходить ще дві проекції цього образу. 

 Замовити відео+ додаткові матеріали +сертифікат вебінарів: 

Отримувати анонси про вебінари, майстер-класи, тренінги та авторські розробки уроків можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА – науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Передплатити/придбати  «Всесвітню літературу в сучасній школі»  та «Інформаційний збірник для директора школи та завідувача дитячого садка» можна у рубриці "Передплата", а також, звернувшись за телефонами: 067-952-3476, 050-737-4696, або надіславши запит електронною поштою osvitaukrainy@ukr.net  чи повідомлення у Фейсбуці.  Переглянути проморолики, замовити відео вебінарів + додаткові матеріали + сертифікат можна натиснувши на банер. 

Опубліковано 2020-05-02 13:22:00

Останні новини

«Голосова» епіка Світлани Алєксієвич

«Голосова» епіка Світлани Алєксієвич

Читати

5 цитат на захист прав дітей від дорослих правил

5 цитат на захист прав дітей від дорослих правил

Читати

Червень: бобри працюють цілу ніч – бути дощу. Народні прикмети

Червень: бобри працюють цілу ніч – бути дощу. Народні прикмети

Читати

Кошик
  • Цифровий
  • Паперовий
грн.
Ваш кошик порожній