В. Шекспір та його наступники. Мотив «Exegi monumentum»

В. Шекспір та його наступники. Мотив «Exegi monumentum»

Поза сумнівом, геніальний Шекспір мав усі підстави заявити: «Not marble, nor the gilded monuments of princes, / shall outlive this powerful rhyme…» Проте ось так прямо й однозначно самому хвалити свою ж творчість якось не заведено. Тим більше, що сам Шекспір не міг поставити себе в центр літературного канону. Це роблять лише нащадки, і лише після того, як доробок певного письменника витримав перевірку часом. Але є один-єдиний виняток – це мотив підбиття письменником підсумків власного творчого життя,  як започаткував римлянин Горацій в оді «До Мельпомени» («Еxegi monumеntum...»). Тож саме цим винятком і скористався Шекспір, пишучи щойно процитовані рядки: «Надгробків царських мармурові плити / переживе потужний мій рядок...».

Дослідження закономірностей формування та функціонування літературного канону (так звана «теорія канону», «Сanon Тheory») нині є світовим науковим мейнстримом,  – зауважує Юрій Ковбасенко, професор, завідувач кафедри світової літератури Київського університету ім. Б. Грінченка, на сторінках «Всесвітньої літератури в сучасній школі» (6, 2019)

Автор статті «Сини вічності і слави»: мотив «Exegi monumentum» у творчості В. Шекспіра та його наступників» пропонує поміркувати, чому одні літературні твори переживають тисячоліття, постійно «реанімуючись» у пам’яті багатьох поколінь, а інші швидко пірнають у морок забуття, «западаючи в імлу» (Горацій)? З яких причин конкретний письменник у певну добу перебуває в центрі читацької уваги, неначе затіняючи своїх колег, але з плином часу і сам зникає в чиїйсь тіні, а натомість колишні темні конячки стають новими лідерами цих своєрідних літературних перегонів? І зрештою, як самі письменники-генії оцінювали ситуації та шанси,  що й дали змогу їм зайняти центральні позиції в канонах їхніх національних (світової) літератур?

Переглянути проморолик вебінару Юрія Ковбасенка "Нововведені до шкільної програми твори зарубіжної літератури: cпроба не злякатися" та замовити відео + додаткові матеріали + сертифікат можна у рубриці ВЕБІНАРИ, заповнивши форму для замовлення.


Отримувати анонси про вебінари, майстер-класи, тренінги та авторські розробки уроків можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА –  науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Передплатити/придбати  «Всесвітню літературу в сучасній школі»  та «Інформаційний збірник для директора школи та завідувача дитячого садка» можна у рубриці "Передплата", а також, звернувшись за телефонами: 067-952-3476, 050-737-4696, або надіславши запит електронною поштою vsesvitka@ukr.net чи повідомлення у Фейсбуці

Опубліковано 2019-07-01 16:44:25

Останні новини

Нашого цвіту – по всьому світу! Українки із 27 країн приїхали на Асамблею

Нашого цвіту – по всьому світу! Українки із 27 країн приїхали на Асамблею

Читати

Ще раз про критичне мислення, або Як активізувати мисленнєву діяльність учнів

Ще раз про критичне мислення, або Як активізувати мисленнєву діяльність учнів

Читати

Сигнал зі 100 000 дитячих мрій запустить у Всесвіт Український космічний центр

Сигнал зі 100 000 дитячих мрій запустить у Всесвіт Український космічний центр

Читати