В. Шекспір та його наступники. Мотив «Exegi monumentum»

В. Шекспір та його наступники. Мотив «Exegi monumentum»

Поза сумнівом, геніальний Шекспір мав усі підстави заявити: «Not marble, nor the gilded monuments of princes, / shall outlive this powerful rhyme…» Проте ось так прямо й однозначно самому хвалити свою ж творчість якось не заведено. Тим більше, що сам Шекспір не міг поставити себе в центр літературного канону. Це роблять лише нащадки, і лише після того, як доробок певного письменника витримав перевірку часом. Але є один-єдиний виняток – це мотив підбиття письменником підсумків власного творчого життя,  як започаткував римлянин Горацій в оді «До Мельпомени» («Еxegi monumеntum...»). Тож саме цим винятком і скористався Шекспір, пишучи щойно процитовані рядки: «Надгробків царських мармурові плити / переживе потужний мій рядок...».

Дослідження закономірностей формування та функціонування літературного канону (так звана «теорія канону», «Сanon Тheory») нині є світовим науковим мейнстримом,  – зауважує Юрій Ковбасенко, професор, завідувач кафедри світової літератури Київського університету ім. Б. Грінченка, на сторінках «Всесвітньої літератури в сучасній школі» (6, 2019)

Автор статті «Сини вічності і слави»: мотив «Exegi monumentum» у творчості В. Шекспіра та його наступників» пропонує поміркувати, чому одні літературні твори переживають тисячоліття, постійно «реанімуючись» у пам’яті багатьох поколінь, а інші швидко пірнають у морок забуття, «западаючи в імлу» (Горацій)? З яких причин конкретний письменник у певну добу перебуває в центрі читацької уваги, неначе затіняючи своїх колег, але з плином часу і сам зникає в чиїйсь тіні, а натомість колишні темні конячки стають новими лідерами цих своєрідних літературних перегонів? І зрештою, як самі письменники-генії оцінювали ситуації та шанси,  що й дали змогу їм зайняти центральні позиції в канонах їхніх національних (світової) літератур?

Переглянути проморолик вебінару Юрія Ковбасенка "Нововведені до шкільної програми твори зарубіжної літератури: cпроба не злякатися" та замовити відео + додаткові матеріали + сертифікат можна у рубриці ВЕБІНАРИ, заповнивши форму для замовлення.


Отримувати анонси про вебінари, майстер-класи, тренінги та авторські розробки уроків можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА –  науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Передплатити/придбати  «Всесвітню літературу в сучасній школі»  та «Інформаційний збірник для директора школи та завідувача дитячого садка» можна у рубриці "Передплата", а також, звернувшись за телефонами: 067-952-3476, 050-737-4696, або надіславши запит електронною поштою vsesvitka@ukr.net чи повідомлення у Фейсбуці

Опубліковано 2019-07-01 16:44:25

Останні новини

Павло Мовчан: «Перед Словом усі рівні». До 80-річчя від дня народження

Павло Мовчан: «Перед Словом усі рівні». До 80-річчя від дня народження

Читати

12 липня – 75 років від дня народження Ульфа Старка. Кілька цитат для творчих читачів

12 липня – 75 років від дня народження Ульфа Старка. Кілька цитат для творчих читачів

Читати

Феномен емоційного інтелекту.  Технологія розвитку

Феномен емоційного інтелекту. Технологія розвитку

Читати