Уроки з власним ароматом

Уроки з власним ароматом

Із досвіду роботи

Під такою романтичною, але влучною назвою у «Всесвітній літературі в сучасній школі» (10, 2019)  вийшов матеріал Валентини Невінчаної, учительки зарубіжної літератури Северинівського НВК «ЗОШ І–ІІІ ступенів  – ДНЗ», що на Київщині. Упевнені, ви знаєте її не лише як авторку глибоких педагогічних матеріалів, а  і як поетесу – її чудові, натхнені вірші ми не раз друкували у журналі. Сьогодні Валентина Петрівна ділиться з вами своїм досвідом учителювання. Радимо. 

Урок – це форма класична практично без змін,
Де вчитель знаннями жонглює у класі?
Це спосіб школярській довести щось масі?
Параметри вічні з античних часів
Чи зустріч з  актором, що лицедіє
І учня привабити дійством зуміє?

В. Невінчана

Урок як форма для навчання – вигадка дуже давня. Минули століття, змінилися погляди людини на життя, на школу, а урок залишився таким собі сорокап’ятихвилинним стандартом зустрічі учителя з учнями. Трафаретним залишився, із усіма його складовими, про які нам говорили в інститутах, у фахових журналах, на засіданнях МО. Звичайно, змін у свідомості методистів, учених, учителів теж відбулося чимало. Тому зрозуміле намагання зробити урок цікавим, нестандартним, творчим. Уроком, на якому не буде часу нудьгувати не лише учневі, а й учителеві. Уроком, що пролітає за хвилину, а дає заряд бадьорості надовго.

Кожен фахівець має в запасі такі уроки, і їхні різновиди часто залежать від специфіки предмета. Однозначно, що до них і готуватися потрібно ретельніше і обдумати всі «за» і «проти» заздалегідь.

Щодо філології, історії, літератур – напрацювань безліч. Можна скористатися чужими, з досвіду колег, якщо вони не йдуть врозріз із баченням спеціаліста, можна скористатися своїми, перевіреними напрацюваннями чи пофантазувати на тему «Розсунемо межі уроку», «Не лише література», «Весело про серйозне» і таке інше. Це не обов’язково осучаснені форми уроку під уже не дуже свіжими назвами, як то урок-мандри, урок-суд, урок-гра, бінарний урок, театр у класі (хоч ми і не дуже часто використовуємо ці давно апробовані цікавинки), це зміна самого духу, настрою уроку, налаштування на несподіванку, ламання стереотипу проведення урочної форми і очікування від неї.

Можу поділитися своїми знахідками. На уроках літератури час від часу використовую музичні вставки. Звичайно, тоді, коли це виправдано, логічно, тоді, коли музика сприяє кращому засвоєнню матеріалу та розвитку загальнокультурних компетенцій. Для цього, як мінімум, потрібні комп’ютер та інтернет у кабінеті. Наприклад, починаючи вивчення мистецької доби, крім двох-трьох репродукцій картин знаменитих художників періоду, що вивчається, вмикаю запис музики одного композитора. «Токата» Баха (урочиста органна музика) – бароко у 8 класі, мініатюра Шопена – доба романтизму. У 10 класі романси на слова російських та французьких поетів на кількох уроках з лірики. Учні знайомляться з оригіналами чи перекладами українською програмових віршів, що стали піснями.

Інколи сам матеріал примушує шукати музичну ілюстрацію, і ти робиш це із задоволенням, тому що поглиблюєш і свої знання. Так, у 5 класі ми читаємо непростий вірш російської поетеси Марини Цвєтаєвої «Книги в червоній палітурці». Здавалось би, що там складного: доросла жінка згадує улюблені книжки дитинства. Але вона пише про те, що читала їх під музику Гріга, Шумана, Кюї. Мама її була піаністкою. Музика їй не заважала, вона залишилася з нею на все життя, як і книжки. Ми чуємо збіднений зміст вірша, бо не слухали цих композиторів, а на поезію дається два уроки. Виявляється, чарівна музична п’єска норвезького композитора Гріга чи весела танцювальна мелодія Шумана може стати фоном до читання не лише цієї поезії, а й лірики, з якою ми знайомилися раніше (маю на увазі твір Кітса «Про коника і цвіркуна» чи Ґете «На всі вершини ліг супокій…»). На уроці виразного читання ми знову послухаємо ці музичні твори чи читатимемо під них.

Шедеври європейської лірики (модерн і авангард) першої половини ХХ століття будемо слухати разом з космічною музикою Олександра Скрябіна «Прометей. Поема вогню» (фрагменти зі світломузикою). Українські діти дізнаються, що Скрябін – це не лише їх улюблений співак Кузьма Скрябін (Андрій Кузьменко) та однойменна група, а й модерновий композитор зі світовим іменем, творець музики з кольором. Свято Слова, Музики і Кольору! Це не може не викликати захоплення у сучасних учнів, тому що апелює до їхнього світу.

Крім використання музики та репродукцій картин на деяких уроках, по можливості використовую різні ігрові прийоми, як то «гра акторів», лицарські турніри, «упізнай мене», «вірю – не вірю (наприклад урок за творами Маркеса в 11 класі). Онлайн дивимося фрагменти вистав, наприклад, за Ібсеном у 9 та 11 класах. Використовую буктрейлери чи уривки екранізацій, онлайн-екскурсії.

Іноді проводжу урок-свято до закінчення вивчення книжки чи теми. У 5 класі – «У світі казки», у 6 класі «Зустріч з міфічними героями», у 7 класі – «У замку Седрика Сакса», у 8 класі – «Подорож у часі. Античність».

Одним словом, стандартна класно-урочна система навчання є лише базою для творчого уроку. Свого найкращого та найрезультативнішого вияву урок набуває саме тоді, коли його автори – вчитель та учні – відчувають радість та задоволення.


Отримувати анонси про вебінари, майстер-класи, тренінги та авторські розробки уроків можна на нашій сторінці ВСЕСВІТКА –  науково-методичний журнал у Фейсбуці.

Передплатити/придбати  «Всесвітню літературу в сучасній школі»  та «Інформаційний збірник для директора школи та завідувача дитячого садка» можна у рубриці "Передплата", а також, звернувшись за телефонами: 067-952-3476, 050-737-4696, або надіславши запит електронною поштою osvitaukrainy@ukr.net  чи повідомлення у Фейсбуці

Переглянути проморолики, замовити відео вебінарів + додаткові матеріали + сертифікат можна натиснувши на банер.

Опубліковано 2019-10-21 18:07:00

Останні новини

Вебінар – навчання на дивані, або Підвищення кваліфікації онлайн

Вебінар – навчання на дивані, або Підвищення кваліфікації онлайн

Читати

Листопадовий день, що куций хвіст. Народні прикмети

Листопадовий день, що куций хвіст. Народні прикмети

Читати

«Айвенго»: історичний колорит і романтика пригод. Інтегрований урок

«Айвенго»: історичний колорит і романтика пригод. Інтегрований урок

Читати